Koura’s new lower GWP option for existing R134a MAC systems

VS: Koudemiddelfabrikant Koura heeft zijn nieuwe koudemiddelalternatief met een lager GWP onthuld voor R134a in bestaande airconditioningsystemen voor auto’s in het VK en Europa.

Het nieuwe koudemiddel R456A, van het merk Klea 456A, is een niet-ontvlambaar mengsel van R32 (6%), R134a (45%) en R1234ze(E) (49%). Het heeft een GWP van 626, een vermindering van 46% in vergelijking met R134a.

Proeven zouden hebben bewezen dat het compatibel is met bestaande R134a-airconditioningsystemen voor auto’s en dat de prestaties overeenkomen met R134a.

Koura werkt samen met Texa SpA, de Italiaanse fabrikant van oplaadstations voor airconditioning, om de EU- (CE) en VK-certificering voor het koudemiddel te verkrijgen.

Stefano Menghel, productmanager bij Texa zei: “Klea 456A-koelmiddel vertegenwoordigt een nieuwe vooruitgang in de automotive aftermarket en we zijn verheugd om met Koura samen te werken om dit product op de markt te helpen brengen.”

Koura werkt momenteel samen met distributeurs om Klea 456A op de markt te brengen in het VK en de EU.

Lopend onderzoek

Brad Hooper, Koura’s commercieel directeur EMEAI, hield vol dat het bedrijf zich inzet voor innovatie. “Ons doorlopende onderzoeks- en ontwikkelingsprogramma is al meer dan 15 jaar een belangrijk aandachtspunt, waarbij productontwikkeling een onderdeel is van de voortdurende evolutie van het bedrijf,” zei hij.

Collega Dave Smith, vice-president productmanagement & strategie van Koura, beloofde meer innovaties in 2022. “Koura heeft aangetoond dat veel van deze innovaties echt een verschil kunnen maken voor bedrijven, het milieu en het leven van mensen, en daarom richten we ons op deze innovaties uitrollen naar nieuwe toepassingen en echt effect geven.”

In januari vorig jaar lanceerde Koura R473A, een koelmiddel met een aanzienlijk lagere GWP dan bestaande HFK’s die momenteel worden gebruikt in koeltoepassingen bij ultralage temperaturen. De volgende maand onthulde de Cooling Post dat Koura een alternatief voor CO2 ontwikkelde in mobiele airconditioningsystemen en huishoudelijke warmtepompen met een beter rendement en een lagere bedrijfsdruk.

Achtergrond van R456A

R456A, ontwikkeld door Koura onder de ontwikkelingsnaam AC5X, volgt een lijn van innovatieve Koura-koelmiddelen die zijn ontwikkeld als potentiĂ«le koelmiddelen voor auto’s, maar nooit op de markt zijn gekomen.

Onder de voormalige Mexichem-naam ontwikkelde Koura een gemengd koelmiddel, AC6 (R445A), als vervanging voor R134a in MAC-systemen. Het kreeg zeer positieve recensies en er werd gezegd dat het minder ontvlambaar was dan R1234yf, maar na yf kon het geen voet aan de grond krijgen op de markt.

Van een zusterproduct AC5 werd gezegd dat het nauw aansluit bij de prestaties van R134a, terwijl het vergelijkbare ontvlambaarheidskenmerken heeft als R1234yf.

AC6 was een mengsel van R1234ze(E), R134a en CO2 (85%/9%/6%). AC5 (R444A) vermengde R1234ze(E) met R32 en R152a (83%/12%/5%).

Gerelateerde verhalen:

Koura richt zich op CO2 met nieuw koudemiddel – 22 februari 2021
VK: Koura beweert dat een nieuw alternatief voor CO2 zou kunnen zorgen voor meer efficiëntie en lagere bedrijfsdrukken in mobiele airconditioningsystemen en huishoudelijke warmtepompen. Lees verder…

Nieuwe blend kan alternatief bieden voor 1234yf – 24 juli 2013
VS: Een nieuw koelmiddelmengsel op basis van HFO1234ze zou een levensvatbaar, minder ontvlambaar alternatief kunnen zijn voor 1234yf in airconditioningsystemen voor auto’s. Lees verder…

creditSource link

We zullen blij zijn om uw mening te zien

Leave a reply

Klaasdevriesjr.nl
Logo
Compare items
  • Total (0)
Compare
0
Shopping cart